De geplande uitbreiding van de luchthaven van Zaventem dreigt heel ingrijpend te worden voor de omwonenden. ‘In het slechtste geval verdwijnen er 22 huizen en komt er een vier kilometer lange muur van 18 meter hoog.’
Van 23 miljoen naar 40 miljoen reizigers per jaar. Dat is het doel van Brussels Airport tegen 2040. Daarvoor zal onze nationale luchthaven moeten uitbreiden, zei ceo Arnaud Feist al op een persconferentie in 2016. Maar uit de plannen die designbureau Arcadis in opdracht van de luchthaven uittekende, blijkt dat het project een grote impact kan hebben op de omwonenden.
Specifiek gaat het over de ontwikkeling van start- en landingsbaan 25L, die tussen de dorpen Humelgem en Erps-Kwerps ligt. Arcadis stelt twee opties voor: één zonder verlenging van de baan en één met. Die laatste optie – de meest comfortabele voor de groei van de luchthaven – is ook de meest ingrijpende. De startbaan wordt dan 900 meter langer, krijgt een extra taxibaan en wordt omringd door een geluidswerende buffer.
Leefbaarheid
‘Het gaat om een muur die goed vier kilometer lang zal zijn en achttien meter hoog. En desondanks zal de geluidshinder nog verdubbelen’, zegt burgemeester Chris Taes (CD&V) van Kortenberg, waaronder Erps-Kwerps valt. ‘Dat wil niemand hier. De luchthaven mag dromen, maar wij zullen er álles aan doen opdat dit plan nooit werkelijkheid wordt. Dit vernietigt de leefbaarheid van Erps-Kwerps, een dorp van 5.000 mensen.’ Onder meer de Curegemstraat zou dan gedeeltelijk verdwijnen.
Ook aan de andere kant, in Humelgem (Steenokkerzeel), plant de luchthaven grote werken. Als de optie van de langere piste het haalt, dan zullen er 22 woningen verdwijnen. Maar ook als de piste niet verlengd wordt, moeten er tot 16 huizen weg.
Burgemeester Kurt Ryon (Klaver-N-VA) is net als zijn Kortenbergse collega niet te spreken over de ingrepen. ‘Humelgem mag geen tweede Doel worden. Het kan niet dat wij ons dorp moeten afgeven, zodat de luchthaven de strenge Brusselse geluidsnormen kan omzeilen. Want hoe verder de piste naar het oosten leidt, hoe sneller de vliegtuigen een bocht kunnen maken zonder over Brussel te moeten. Zo omzeilen ze de strenge normen én de boetes.’
Heel ongerust
Brussels Airport Company zal komende woensdag een informatiesessie organiseren. ‘We zullen zien wat ze daar te vertellen hebben. Ik ben heel ongerust’, zegt Ryon.
BAC-woordvoerster Anke Fransen zegt dat het bureau is aangesteld om de verschillende opties concreet op te tekenen. ‘Maar er is nog geen beslissing. De uiteindelijke beslissing zal ook niet door ons, maar door de politieke overheid genomen worden.’