12-Puntenplan

Het Burgerforum Luchthavenregio streeft naar een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en de luchtvaart. Hiervoor is een lange termijnstrategie nodig op basis van de 12 onderstaande punten. Lees ze hier of download het hier.

Burgermanifest Luchthaven 2040

Naar een gezond evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Om in de toekomst economisch rendabel te zijn, heeft de luchthaven van Zaventem nood aan duidelijke strategische keuzes, een stabiele regelgeving en een draagvlak bij alle betrokkenen. Draagvlak is enkel mogelijk als de leefbaarheid voor de omwonenden verzekerd blijft. Daarom pleit het Burgerforum voor een duurzame ontwikkeling, met transparante en bindende afspraken over de impact van de luchthaven activiteiten op omgeving, gezondheid en milieu. De luchthaven kan zich ontwikkelen zonder uitbreiding. Lees het volledige burgermanifest.

Het gemeentebestuur van Kortenberg heeft met zeer grote bezorgdheid kennis genomen van het zogenaamde ‘masterplan’ van luchthavenuitbater BAC, waarin een toekomstvisie wordt ontwikkeld voor de luchthaven van Zaventem tegen 2040.

 

Zonder reeds alle details van het plan te hebben bestudeerd, stelt het gemeentebestuur van Kortenberg vast dat, om op termijn de capaciteit van de luchthaven te vergroten, twee opties worden voorgesteld: één met een verlenging van de huidige startbaan 25L en één zonder die verlenging.
Het gemeentebestuur van Kortenberg verzet zich met alle mogelijke middelen tegen de optie waarbij de landingsbaan 25L met ca. 800 meter zou worden verlengd, waardoor de leefbaarheid van de hele dorpskern van Erps-Kwerps onvermijdelijk zou worden teniet gedaan.  De landingsbaan zou dan parallel liggen met een grote woonwijk en de hinder zou de volledige dorpskern onbewoonbaar maken.

Het gemeentebestuur van Kortenberg roept alle Vlaamse politieke partijen op alle bestuursniveaus op om bij de concrete besluitvorming rond dit ‘masterplan’ de denkpiste rond de verlenging van landingsbaan 25L onmiddellijk van tafel te vegen. Het gaat immers om de pure leefbaarheid van een lokale gemeenschap van 6000 mensen die onherroepelijk teniet zou worden gedaan.  De landingsbaan zou worden aangelegd, parallel met een woonwijk op een afstand van nauwelijks enkele honderden meters. Twee gemeenten (Kortenberg en Steenokkerzeel) zouden rechtstreeks in hun elementaire functies worden bedreigd.

Bovendien kan de door BAC gewenste uitbreiding van capaciteit perfect worden gerealiseerd zonder verlenging van startbaan 25L.  Dat staat met zoveel woorden in datzelfde ‘masterplan’.  Het resultaat qua capaciteit is exact hetzelfde, mét of zonder verlenging van de startbaan.  Ook in die tweede optie moet overigens nog grondig bekeken worden of de hinder van opstijgende en landende vliegtuigen voor de betrokken gemeenten al dan niet aanvaardbaar is. Het zou absurd en onverantwoord zijn om een verlenging van een startbaan door te voeren die duizenden mensen in hun elementaire levenscomfort zou aantasten, wanneer hetzelfde resultaat bereikt kan worden zonder die ingreep.
 
Het gemeentebestuur van Kortenberg eist dat bij de verdere uitwerking van het ‘masterplan’ de lasten en lusten van de luchthaven rechtvaardig verdeeld worden. Dat houdt onder meer in dat niet alleen de Vlaamse Rand de ‘lasten’ van lawaai en mobiliteit moet dragen, maar dat ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een fair aandeel van de vluchten voor zijn rekening moet nemen.  Het voorstel om landingsbaan 25L te verlengen zou er op termijn voor zorgen dat nog méér vluchten boven de regio Kortenberg, Herent, Leuven zouden opstijgen en dat Brussel helemaal ontzien zou kunnen worden.

Het college van burgemeester en schepenen zal zo spoedig mogelijk met BAC een overleg organiseren, waarop ook de bevoegde gemeenteraadscommissie en de bewonersgroep Decibel 25L zullen worden uitgenodigd, om de plannen in detail toe te lichten en om de gelegenheid te bieden vragen te stellen.  Daarbij zullen ook andere thema’s aan bod komen, zoals de ontsluiting van de luchthaven en de toekomstvisie op bedrijventerreinen.