12-Puntenplan

Het Burgerforum Luchthavenregio streeft naar een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en de luchtvaart. Hiervoor is een lange termijnstrategie nodig op basis van de 12 onderstaande punten. Lees ze hier of download het hier.

Burgermanifest Luchthaven 2040

Naar een gezond evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Om in de toekomst economisch rendabel te zijn, heeft de luchthaven van Zaventem nood aan duidelijke strategische keuzes, een stabiele regelgeving en een draagvlak bij alle betrokkenen. Draagvlak is enkel mogelijk als de leefbaarheid voor de omwonenden verzekerd blijft. Daarom pleit het Burgerforum voor een duurzame ontwikkeling, met transparante en bindende afspraken over de impact van de luchthaven activiteiten op omgeving, gezondheid en milieu. De luchthaven kan zich ontwikkelen zonder uitbreiding. Lees het volledige burgermanifest.

Nieuws BurgerForum

Nieuws, standpunten en communicatie vanuit het BurgerForum.

Geachte minister,

Via de media vernemen we dat de luchthaven van Zaventem een zeer belangrijke hub voor het internationaal vervoer van vaccins tegen corona wordt.

Onze luchthaven is immers gespecialiseerd in het vervoer van farmaceutische producten, inclusief vaccins waarvan sommigen getransporteerd moeten worden onder (zeer) lage temperaturen.

Gezien de enorme vraag naar vaccins, de internationale dimensie van de bevoorrading en de hoge tijdsdruk, zal het aantal vrachtvluchten met vaccins vanuit de luchthaven van Zaventem de komende weken, maanden en het grootste deel van 2021 hoogstwaarschijnlijk enorm toenemen.

Het normale luchtpassagiersverkeer zou volgens betrouwbare prognoses waarschijnlijk niet heropleven vóór 2024/25.

Dit heeft tot gevolg dat de bestaande capaciteit (het aantal slots) van de luchthaven overdag ver onderbenut blijft en dat er voldoende ruimte is voor vrachtvluchten.

Het Burgerforum Luchthavenregio (een koepel van een aantal bewonersgroepen vlakbij de luchthaven van Zaventem) vraagt daarom dat de overheid - in overleg met de uitbater van de luchthaven- maatregelen neemt om de vrachtluchtvaartmaatschappijen maximaal aan te sporen om zoveel mogelijk overdag  deze vaccintransporten te organiseren.

Wij dringen aan om zeker geen speciale uitzonderingsmaatregelen in te voeren die meer nachtvrachtvluchten (dan de vastgelegde 16.000 op jaarbasis) toelaten. U weet dat de luchthaven tijdens de eerste lockdown (in het voorjaar) vooral in de nacht medische transporten heeft georganiseerd.

Het comparatief economisch voordeel dat onze nationale luchthaven biedt voor het vervoer van de coronavaccins ter bevordering van de (wereldwijde) de gezondheid mag echter niet ten koste gaan van het welzijn en de gezondheid van de bevolking in onze luchthavenregio door een (perfect vermijdbare) toename van het aantal nachtvluchten.     

Met dank voor uw begrip en vriendelijke groeten,

Namens het Burgerforum Luchthavenregio,

Henk Cuypers

voorzitter

0
0
0
s2smodern

De luchtvaartsector is en blijft één van de zwaarst getroffen sectoren door de Coronacrisis. Het Burgerforum toont dan ook begrip voor de nood aan tijdelijke steun aan luchtvaartmaatschappijen. Dit echter op voorwaarde dat de steun niet louter ‘business as usual’ beoogt maar, zoals in vele andere sectoren, ook bijdraagt tot verduurzaming van de luchtvaartsector en tewerkstelling. Brussels Airlines (Lufthansa) kan rekenen op een overheidssteunpakket van 290 miljoen euro (lening van 287.1 miljoen voor zes jaar met interest subsidie + herkapitalisatie van 2.9 miljoen euro). Als Burgerforum blijven we ons vragen stellen over de wijze waarop de 290 miljoen euro overheidssteun daadwerkelijk een duurzame doorstart voor Brussels Airlines zal helpen verzekeren en transparant besteed en opgevolgd zal worden. Uit betrouwbare bron vernemen we nu dat het steunpakket groen licht kreeg vanwege de Europese Commissie omdat de Lufthansagroep op Brussels Airport geen dominant marktgewicht/concurrentievoordeel zou innemen, in tegenstelling tot Frankfurt en München waar de Commissie van Lufthansa heeft geëist dat het slots vrijmaakt voor concurrenten. Wel zou het steunpakket aan Brussels Airlines/Lufthansa  onderworpen zijn aan volgende voorwaarden:  

  • Brussels Airlines is verplicht om informatie te publiceren over de aanwending van het steunpakket, inclusief over hoe dit Brussels Airlines ondersteunt in haar ‘green and digital transformation’.
  • Brussels Airlines mag geen dividend uitkeren zolang de herkapitalisatie niet volledig is afgelost. Bovendien geldt een strikte ban op de vergoeding van het management tot minstens 75% van de herkapitalisatie is afgelost, alsook een overname ban.

Meer informatie zal hierover gepubliceerd worden in het Register Overheidssteun onder het referentienummer SA.57544.  

Het Burgerforum zal dit van nabij blijven opvolgen en hierover communiceren wanneer belangrijk.

0
0
0
s2smodern
door Frederik & Toby (Zomer Zonder Vliegen)
 

De luchtvaart is de olifant in de kamer van het klimaatbeleid. Maar die olifant, die mag rustig blijven zitten waar hij zit en lekker steeds sneller vervetten: dat is zowat de conclusie na een korte blik op het Vlaams Regeerakkoord. De kersverse regering wil onze nationale luchthaven in Zaventem verder laten groeien en neemt geen enkel engagement op om de subsidies voor de verlieslatende regionale luchthavens van Oostende of Antwerpen te stoppen of om een vliegtaks in te voeren. De groei van Zaventem hoeft duurzaamheid en leefbaarheid helemaal niet in de weg te staan, maakt de regering zich sterk. Simple comme bonjour, volgens Jambon & co is het gewoon een kwestie van balans vinden. De luchthaven van Zaventem is de economische motor van Vlaanderen en luchtvaart is nu éénmaal een maatschappelijke behoefte. Met andere woorden: er is geen alternatief.

En de vliegtaks? We waren het zelf al bijna vergeten, maar nog niet eens zó lang geleden was er een Vlaams Minister van Leefmilieu die de mogelijkheden voor een vliegtaks op Vlaams niveau ging laten onderzoeken. Geen idee of die studie er ooit gekomen is, maar we vermoeden van niet. In het nieuwe regeerakkoord is er alvast niets van terug te vinden.

Akkoord, het zwaartepunt van de beleidsbevoegdheden rond luchtvaart ligt in België vooral op het federale niveau. Het is vooral daar dat maatregelen kunnen genomen worden op het vlak van fiscaliteit rond vliegtickets, kerosinetaks, het uitbouwen van alternatieven, enzovoort. Een volledige Europese consensus zou handig zijn, maar tot spijt van wie het benijdt: het is geen absolute must om 27 lidstaten op één lijn te krijgen om al concrete stappen te nemen!  

Benieuwd of het federaal regeerakkoord - dat er hopelijk snel aankomt – wel werk wil maken van een luchtvaart binnen de grenzen van een leefbare planeet.

Meer weten? De ruimere analyse door Bond Beter Leefmilieu met betrekking tot de klimaat- en milieuambities in het Vlaams Regeerakkoord vind je hier. Met Burgerforum Luchthavenregio (Zaventem) maakten we eerder onderstaande infographic. In haar twaalfpuntenplan formuleert het Burgerforum een strategisch geheel van voorstellen dat er moet toe bijdragen om zowel de snelgroeiende impact van de luchtvaart op het klimaat te stoppen als de leefbaarheid van omwonenden in de luchthavenregio te verzekeren. Welke overheid kan wat doen? Meer over het twaalfpuntenplan op de website van het Burgerforum. Meer info over onze samenwerking met het Burgerforum vind je in deze blogpost. Tot slot: onderaan de infographic lees je de passage uit het Vlaams Regeerakkoord over de luchtvaart!

twaalfpuntenplan zzv 

 

Wat zegt het Vlaams regeerakkoord over de luchtvaart? 

Niet veel eigenlijk, op pagina 265 (hoofdstuk Mobiliteit en Openbare Werken) lezen we:

  • Vlaanderen heeft een open economie, waarvoor internationale verbindingen essentieel zijn. Luchthavens spelen een belangrijke rol in de connectiviteit van Vlaanderen. De Regering erkent het economisch belang van deze sector als motor voor tewerkstelling. We hebben nood aan een lange termijn visie inzake de ontwikkeling van de luchtvaart de komende decennia. Hierbij is het de uitdaging om balans te brengen in de maatschappelijke behoefte aan luchtvaart, duurzaamheid, leefbaarheid, veiligheid, innovatie en een vitale economie. Voor het vinden van die juiste balans zijn twee analyses essentieel: de huidige context waarin de Vlaamse luchtvaart opereert en de ontwikkelingen en trends waarmee de luchtvaart in de toekomst te maken krijgt.
  • Hierbij wordt aandacht besteed aan de knelpunten inzake “general aviation”, vergunningen, de beheersvormen en rolverdeling van de regionale luchthavens, de samenwerking met de nationale luchthaven en de toekomstige ontwikkelingen en innovaties in de luchtvaartsector.
  • Inzake de luchthaven in Zaventem streven we naar een oplossing voor de geluidshinder en voor de rechtsonzekerheid die vandaag op de luchthaven weegt. Het uitgangspunt is een billijke spreiding van de lasten, zowel binnen de Vlaamse Rand als ten opzichte van het Brussels Gewest. Dit bekomen we via een evenwichtige vliegwet waarin routes worden vastgelegd volgens de principes van het historisch preferentieel baangebruik, van eerlijke spreiding (vermijden van concentratie boven bepaalde gebieden) en op basis van aeronautische principes van tegen de wind, binnen de geldende windnormen, en rechtstreeks vliegen naar bestemming. We verzoenen de leefbaarheid van de regio met nieuwe groeikansen voor de luchthaven als economische motor voor heel Vlaanderen.
  • Waarvan akte!
0
0
0
s2smodern