12-Puntenplan

Het Burgerforum Luchthavenregio streeft naar een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en de luchtvaart. Hiervoor is een lange termijnstrategie nodig op basis van de 12 onderstaande punten. Lees ze hier of download het hier.

Burgermanifest Luchthaven 2040

Naar een gezond evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Om in de toekomst economisch rendabel te zijn, heeft de luchthaven van Zaventem nood aan duidelijke strategische keuzes, een stabiele regelgeving en een draagvlak bij alle betrokkenen. Draagvlak is enkel mogelijk als de leefbaarheid voor de omwonenden verzekerd blijft. Daarom pleit het Burgerforum voor een duurzame ontwikkeling, met transparante en bindende afspraken over de impact van de luchthaven activiteiten op omgeving, gezondheid en milieu. De luchthaven kan zich ontwikkelen zonder uitbreiding. Lees het volledige burgermanifest.
VLIEGEN GOEDKOPER DAN OOIT, MAAR NIET MILIEUVRIENDELIJKER
 
Wie vliegt, stoot veel CO2 uit. ­Initiatieven tot vrijwillige compensatie daarvan slaan niet aan – ‘en mogen niet als aflaat gelden’.
 
 VAN ONZE REDACTEUR 
 
Meer dan 1,3 miljoen Belgen trekken deze paasvakantie met het vliegtuig naar het buitenland en dat doen ze voor minder geld dan ooit tevoren. Betaalde je voor een vlucht tussen Milaan en Parijs in 1992 nog 400 euro, vandaag is dat gemiddeld nog slechts 25 euro. Dat bleek gisteren uit een reportage van het VRT-programma Pano.
 
Nochtans is vliegen in diezelfde tijd niet bepaald (veel) milieuvriendelijker geworden. De CO2-uitstoot van een vliegtuig ligt nog altijd veel hoger dan die van, bijvoorbeeld, een trein (zie grafiek). Maar voor een rit met die laatste betalen passagiers om tal van redenen wel al gauw meer dan het viervoudige dan voor dezelfde reis per vliegtuig (DS 10 maart).
 
Lees verder op Standaard.be
0
0
0
s2smodern