12-Puntenplan

Het Burgerforum Luchthavenregio streeft naar een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en de luchtvaart. Hiervoor is een lange termijnstrategie nodig op basis van de 12 onderstaande punten. Lees ze hier of download het hier.

Burgermanifest Luchthaven 2040

Naar een gezond evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Om in de toekomst economisch rendabel te zijn, heeft de luchthaven van Zaventem nood aan duidelijke strategische keuzes, een stabiele regelgeving en een draagvlak bij alle betrokkenen. Draagvlak is enkel mogelijk als de leefbaarheid voor de omwonenden verzekerd blijft. Daarom pleit het Burgerforum voor een duurzame ontwikkeling, met transparante en bindende afspraken over de impact van de luchthaven activiteiten op omgeving, gezondheid en milieu. De luchthaven kan zich ontwikkelen zonder uitbreiding. Lees het volledige burgermanifest.
Verantwoordelijken van Brussels Airport hebben woensdagavond in Steenokkerzeel en Kortenberg uitleg gegeven over de uitbreidingsplannen van de luchthaven tegen 2040. Op de twee infossessies kwamen telkens 400 à 500 mensen af. ‘We hebben niet veel bijgeleerd’, klonk het na afloop uit vele teleurgestelde monden.
 
Vooral bewoners van Humelgem (Steenokkerzeel) en Erps-Kwerps (Kortenberg) schrokken zich eerder deze week een hoedje toen in de krant stond dat er mogelijk 22 gebouwen zouden moeten wijken voor de uitbreiding van de luchthaven, en dat er sprake was van een kilometerslange muur die tot 18 meter hoog zou reiken.
 
‘Er is nog niets beslist’, benadrukte Piet Demunter, de directeur strategische ontwikkeling van Brussels Airport, al bij aanvang van de infosessie in Steenokkerzeel. ‘We willen de verschillende scenario’s en hun mogelijke impact in alle openheid op tafel leggen, om te bekijken hoe we het algemene belang (van de luchthaven en de economie) kunnen verzoenen met het lokale belang (van de omwonenden).’
 
‘Een monoloog’
 
De presentaties over de mogelijke impact inzake geluid, mobiliteit en ruimtelijke ordening werden regelmatig onderbroken door ongeruste buurtbewoners. Het werd vooral rumoerig op momenten dat het ging over de mogelijke verlenging van piste 25L naar het oosten, de geluidsmuur die er zou kunnen komen met bijbehorende onteigeningen, en de zoektocht naar een verbinding tussen de E40 Leuven-Brussel en de luchthaven.
 
Ook na een vragenronde (met schriftelijk te stellen vragen) waren de aanwezigen niet gerustgesteld. ‘Een monoloog’, ‘geen concrete antwoorden’ en ‘niets bijgeleerd’ waren de vaakst gehoorde reacties.
 
Daar sloot ook de burgemeester van Steenokkerzeel, Kurt Ryon, zich bij aan. ‘Brussels Airport maakte zijn plannen in 2016 bekend. We zijn nu 2018, en nog geven ze geen oplossingen. De onzekerheid bij de mensen neemt alleen toe’, aldus Ryon.
 
Zowel Ryon als de burgemeester van Kortenberg, Chris Taes, is tegen elke uitbreiding van de baaninfrastructuur van de luchthaven.