Standpunt Vlaamse partijen.

  • N-VA
  • CD&V
  • VLD
  • SP.a
  • Groen
  • Vlaams-Belang
Voor de N-VA is een uitbreiding van de luchthaven op dit moment niet aan de orde. Wat de luchthaven dringend nodig heeft, is een Vliegwet. De Vliegwet moet gebaseerd zijn op het logisch, historisch baangebruik, rekening houdend met de wind en alle veiligheidscriteria. Voor de N-VA betekent dit concreet het
Read More
CD&V heeft de voorbije weken zowel in de Kamer bij monde van Eric Van Rompuy als in het Vlaams Parlement bij monde van Karin Brouwers als op het publieke forum (zie de open brief van de burgemeesters) , zich uitgesproken tegen de verlenging van start/landingsbaan van de luchthaven van Zaventem.

Dat
Read More
Open Vld begrijpt de ongerustheid van de buurtbewoners van Brussels Airport, nadat de luchthaven haar plannen voorstelde om de capaciteit uit te breiden. Omdat de recente informatievergadering deze ongerustheid niet heeft weggenomen, heeft Open Vld-kamerlid Tim Vandenput gepleit voor een echte dialoog tussen Brussels Airport en de buurtbewoners en heeft
Read More
Beste mensen van het Burgerforum Luchthavenregio,

sp.a pleit sinds meer dan een jaar voor de aanstelling van een (internationale oproep) onafhankelijke intendant. Dit naar het voorbeeld van Oosterweel, wat geleid heeft tot de voortgang van het dossier. Alleen een onafhankelijke (internationale) expert kan dit dossier boven de politieke mêlee tillen
Read More
Groen deelt de bezorgheden van het Burgerforum Luchthavenregio. We stellen ons vragen bij de ongebreidelde uitbreidingsplannen van de luchthaven. Het is vanaf dag 1 duidelijk dat deze plannen geen draagvalk hebben bij de bewoners van de betrokken gemeenten. Wat ons betreft bedreigen de plannen de leefbaarheid én de mobiliteitssituatie van
Read More
Het Vlaams Belang verzet zich met klem tegen de uitbreidingsplannen van Brussels Airport. Naast overbodig en schadelijk voor de omgeving zijn ze een beloning van de Brusselse chantagepolitiek.

Van bij de bekendmaking van de uitbreidingsplannen in januari verzette onze fractie in het Vlaams Parlement zich tegen de brutale uitbreidingsplannen van
Read More

Burgermanifest Luchthaven 2040

Naar een gezond evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Om in de toekomst economisch rendabel te zijn, heeft de luchthaven van Zaventem nood aan duidelijke strategische keuzes, een stabiele regelgeving en een draagvlak bij alle betrokkenen. Draagvlak is enkel mogelijk als de leefbaarheid voor de omwonenden verzekerd blijft. Daarom pleit het Burgerforum voor een duurzame ontwikkeling, met transparante en bindende afspraken over de impact van de luchthaven activiteiten op omgeving, gezondheid en milieu. De luchthaven kan zich ontwikkelen zonder uitbreiding. Lees het volledige burgermanifest.
PAUL PEETERS (ONDERZOEKER HOGESCHOOL NHTV, BREDA)
 
De vraag naar vluchten blijft in alle opties hoger dan de capaciteit van de luchthaven. Schiphol mag op dit moment al niet verder groeien en tikt het plafond aan van het maximaal aantal vluchten. In het scenario waarbij er alsnog een daling zou zijn van het aantal passagiersaantallen betekent dat niet dat er automatisch ook minder vliegtuigbewegingen zouden zijn: de vrijgekomen plekken worden volgens de onderzoekers overgenomen door vrachtbedrijven. In de onderzochte variant waarbij juist de cargosector een zwaardere heffing zou mogen ophoesten, is er dan weer een groei in het aantal reizigers te verwachten.
 
Ook het extra belasten van korte afstanden, bijvoorbeeld voor vluchten binnen Europa, heeft ook een averechts effect. De verwachting is dat vakantiegangers door de kleine prijsverschillen eerder in de verleiding komen om een verre reis te boeken. Ze blijven dus vliegen.
 
Paul Peeters, vliegtuigbouwkundig ingenieur en onderzoeker aan de Academie voor toerisme van hogeschool NHTV in Breda, gelooft niet dat de groei van de sector met de gebruikelijke middelen valt te te beteugelen. Hij promoveerde eerder al met een gelijkaardige studie omtrent de vervuilende eigenschappen van het vliegverkeer. Zonder rigoureuze ingrepen vliegen we eind deze eeuw vijftien maal zoveel reiskilometers als nu. De luchtvaart zal tot het eind van deze eeuw zijn uitstoot bijna vervijfvoudigen. We moeten af van onze vliegverslaving, al is dat makkelijk gezegd dan gedaan. De luchtvaarteconomie is immens, elk ingrijpen komt met massaal banenverlies en de toegevoegde waarde in louter economische terminologie ook.
0
0
0
s2smodern