12-Puntenplan

Het Burgerforum Luchthavenregio streeft naar een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en de luchtvaart. Hiervoor is een lange termijnstrategie nodig op basis van de 12 onderstaande punten. Lees ze hier of download het hier.

Burgermanifest Luchthaven 2040

Naar een gezond evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Om in de toekomst economisch rendabel te zijn, heeft de luchthaven van Zaventem nood aan duidelijke strategische keuzes, een stabiele regelgeving en een draagvlak bij alle betrokkenen. Draagvlak is enkel mogelijk als de leefbaarheid voor de omwonenden verzekerd blijft. Daarom pleit het Burgerforum voor een duurzame ontwikkeling, met transparante en bindende afspraken over de impact van de luchthaven activiteiten op omgeving, gezondheid en milieu. De luchthaven kan zich ontwikkelen zonder uitbreiding. Lees het volledige burgermanifest.

Optimaliseren van de huidige infrastructuur verhoogt de capaciteit tot 84 bewegingen per uur

Het gebruik van de bestaande start- en landingsbanen volstaat in de toekomst niet om aan de groeiende vraag van passagiers en luchtvaartmaatschappijen tijdens piekuren op de luchthaven te voldoen.

Momenteel zijn bij normale weersomstandigheden maximaal 74 vliegbewegingen per uur mogelijk. Bij ongunstige wind is er een alternatief baangebruik waarbij slechts 50 vliegbewegingen per uur mogelijk zijn.

In een eerste fase werken we aan het optimaliseren van de huidige baneninfrastructuur. Hierdoor kunnen we de capaciteit verhogen van 74 naar 84 bewegingen per uur. Dat is voldoende om in 2020 te beantwoorden aan de vraag van passagiers en luchtvaartmaatschappijen.

Hoe kan het huidige gebruik geoptimaliseerd worden?

  1. Procedures moderniseren, zodat bijvoorbeeld de afstand tussen twee aankomende vluchten verminderd kan worden.
  2. Nieuwe technologieën inzetten om vliegtuigen te begeleiden, zowel op hun route als bij het opstijgen en landen. Bijvoorbeeld precisienaderingen en ‘continuous descent approaches’. Deze energiezuinige landingstechniek waarbij sinds 2012 vliegtuigen niet trapsgewijs, maar in één glijdende beweging dalen, heeft een positieve impact op zowel geluid als energiegebruik.
  3. Extra op- en afritten aanleggen op de start- en landingsbanen zodat vliegtuigen sneller de baan kunnen opgaan of verlaten.
  4. Baan 01/19 gebruiken voor opstijgen in normale weersomstandigheden en bij normaal baangebruik tijdens de vertrekpiek.
    De drie banen gebruiken voor landen bij alternatief baangebruik.

Wat levert het op?

  • De piekcapaciteit wordt verhoogd tot 84 bewegingen per uur, zowel bij normaal als alternatief baangebruik.
  • De beschikbare banen worden optimaal ingezet waardoor het risico op vertragingen om infrastructuurredenen vermindert.

Optimalisatie banen

Het baangebruik is door de federale overheid vastgelegd in het PRS, preferential runway system.

Vanaf 2020 zijn Twee opties mogelijk om de baaninfrastructuur aan te passen aan de start- en landingsbanen nodig om vanaf 2025 aan de vraag van passagiers en luchtvaartmaatschappijen te kunnen voldoen.