Standpunt Vlaamse partijen

  • N-VA
  • CD&V
  • VLD
  • SP.a
  • Groen
  • Vlaams-Belang
Voor de N-VA is een uitbreiding van de luchthaven op dit moment niet aan de orde. Wat de luchthaven dringend nodig heeft, is een Vliegwet. De Vliegwet moet gebaseerd zijn op het logisch, historisch baangebruik, rekening houdend met de wind en alle veiligheidscriteria. Voor de N-VA betekent dit concreet het
Read More
CD&V heeft de voorbije weken zowel in de Kamer bij monde van Eric Van Rompuy als in het Vlaams Parlement bij monde van Karin Brouwers als op het publieke forum (zie de open brief van de burgemeesters) , zich uitgesproken tegen de verlenging van start/landingsbaan van de luchthaven van Zaventem.

Dat
Read More
Open Vld begrijpt de ongerustheid van de buurtbewoners van Brussels Airport, nadat de luchthaven haar plannen voorstelde om de capaciteit uit te breiden. Omdat de recente informatievergadering deze ongerustheid niet heeft weggenomen, heeft Open Vld-kamerlid Tim Vandenput gepleit voor een echte dialoog tussen Brussels Airport en de buurtbewoners en heeft
Read More
Beste mensen van het Burgerforum Luchthavenregio,

sp.a pleit sinds meer dan een jaar voor de aanstelling van een (internationale oproep) onafhankelijke intendant. Dit naar het voorbeeld van Oosterweel, wat geleid heeft tot de voortgang van het dossier. Alleen een onafhankelijke (internationale) expert kan dit dossier boven de politieke mêlee tillen
Read More
Groen deelt de bezorgheden van het Burgerforum Luchthavenregio. We stellen ons vragen bij de ongebreidelde uitbreidingsplannen van de luchthaven. Het is vanaf dag 1 duidelijk dat deze plannen geen draagvalk hebben bij de bewoners van de betrokken gemeenten. Wat ons betreft bedreigen de plannen de leefbaarheid én de mobiliteitssituatie van
Read More
Het Vlaams Belang verzet zich met klem tegen de uitbreidingsplannen van Brussels Airport. Naast overbodig en schadelijk voor de omgeving zijn ze een beloning van de Brusselse chantagepolitiek.

Van bij de bekendmaking van de uitbreidingsplannen in januari verzette onze fractie in het Vlaams Parlement zich tegen de brutale uitbreidingsplannen van
Read More
Het Vlaams Belang verzet zich met klem tegen de uitbreidingsplannen van Brussels Airport. Naast overbodig en schadelijk voor de omgeving zijn ze een beloning van de Brusselse chantagepolitiek.

Van bij de bekendmaking van de uitbreidingsplannen in januari verzette onze fractie in het Vlaams Parlement zich tegen de brutale uitbreidingsplannen van Brussels Airport Company (BAC). Vooral de verlenging van startbaan 25L stuit tegen de borst, gezien de bijkomende belasting van de nu reeds getroffen regio’s Kortenberg en Leuven. Bovendien zorgt de verlenging ervoor dat men kan opstijgen richting Sterrebeek en Tervuren waardoor de Vlaamse oostrand zowat de helft van alle vluchten over zich krijgt en Brussel vakkundig wordt gespaard. Het hoofdstedelijk adagium ‘wel de lusten, niet de lasten’ wordt met de nieuwe plannen van BAC met andere woorden bestendigd. Of hoe BAC de Brusselse chantagepolitiek van surreële geluidsnormen en torenhoge boetes feitelijk beloont. Dat deze ten koste gaat van de leefbaarheid van de randgemeenten rondom de luchthaven zal hen schijnbaar worst wezen.

Gelukkig rest er echter nog een democratische troef die BAC niet in handen heeft. Zo heeft het niet de minste bevoegdheid om hun plannen om te zetten in de praktijk. Die behoort immers toe aan het federaal parlement. Aangezien wij ons niet kunnen inbeelden dat een Vlaamse partij voorstander zou zijn van de voorliggende plannen, lijkt het erop dat de omwonenden zich voorlopig geen al te grote zorgen hoeven te maken.

Al dient er een belangrijke kanttekening gemaakt te worden die wel zorgen baart. Zo is de voorzitter van de raad van bestuur van BAC, Marc Descheemaeker, een prominent lid van de grootste partij van het land. Dat zijn uitbreidingsplannen compleet haaks staan op de verklaringen van zijn partijcollega Ben Weyts en een aantal N-VA-mandatarissen uit de Rand, verraadt de tweeslachtige houding van de partij. Net zoals in het Uplace-dossier is in het uitbreidingsdossier van de luchthaven dus uiterste waakzaamheid geboden.

Voorts baart ook de totale blokkering van het luchthavendossier op federaal niveau grote zorgen. Zo komt er van de beloofde vliegwet – die voor een billijke verdeling van de vliegroutes dient te zorgen – tijdens deze bestuursperiode niets meer in huis. Ondanks haar gewicht laat de grootste regeringspartij het na dit op de federale regeringsagenda te plaatsen. Indien er niet snel een evenwichtig spreidingsplan en een vliegwet komen, wordt zowel de toekomst van de luchthaven als internationale toegangspoort en commercieel ankerpunt alsook de leefbaarheid van de wijde omgeving gehypothekeerd.
Wij wensen jullie veel succes en doorzettingsvermogen om de strijd tegen deze megalomane plannen voort te zetten.

(Auteur: Chris Janssens, fractievoorzitter Vlaams Belang Vlaams Parlement)
0
0
0
s2smodern