12-Puntenplan

Het Burgerforum Luchthavenregio streeft naar een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en de luchtvaart. Hiervoor is een lange termijnstrategie nodig op basis van de 12 onderstaande punten. Lees ze hier of download het hier.

Burgermanifest Luchthaven 2040

Naar een gezond evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Om in de toekomst economisch rendabel te zijn, heeft de luchthaven van Zaventem nood aan duidelijke strategische keuzes, een stabiele regelgeving en een draagvlak bij alle betrokkenen. Draagvlak is enkel mogelijk als de leefbaarheid voor de omwonenden verzekerd blijft. Daarom pleit het Burgerforum voor een duurzame ontwikkeling, met transparante en bindende afspraken over de impact van de luchthaven activiteiten op omgeving, gezondheid en milieu. De luchthaven kan zich ontwikkelen zonder uitbreiding. Lees het volledige burgermanifest.

De komende decennia liggen er grote groeikansen voor Brussels Airport en onze economie in het verschiet. Meer mensen gaan met het vliegtuig op vakantie, meer mensen zullen reizen voor zaken en er zullen meer producten wereldwijd met het vliegtuig vervoerd worden.

 

Volgens de prognoses zullen het aantal passagiers en het cargovolume op Brussels Airport verdubbelen, maar met minder vliegbewegingen dan in 2000, dit dankzij grotere vliegtuigen die tegelijk stiller zijn. Ook de bezettingsgraad zal naar verwachting verder toenemen.

infografieken 01

Brussels Airport trekt als hub-luchthaven nu al de nieuwste generatie vliegtuigen aan, zoals Boeing 787 Dreamliner en Airbus 350. Deze energiezuinige en geluidsarme toestellen kunnen Brussel zonder tussenstop verbinden met een groot deel van de rest van de wereld.huidigebanen
Het huidige gebruik van de bestaande start- en landingsbanen volstaat in de toekomst niet om aan de groeiende vraag tijdens piekuren1 op de luchthaven te voldoen.

Piekuren zijn uren waarop veel passagiers, en dus ook de luchtvaartmaatschappijen, met hun vlucht willen vertrekken of aankomen. Om heen en weer te reizen tussen twee bestemmingen, of om een andere vlucht te nemen.

 

 

 

 

Tijdens deze piekuren, voornamelijk in de ochtend en in de late namiddag, heeft Brussels Airport niet genoeg capaciteit om aan de toekomstige vraag van luchtvaartmaatschappijen en passagiers te kunnen voldoen. Daarvoor moet het baangebruik geoptimaliseerd worden en zijn vanaf 2020 infrastructuuraanpassingen nodig zodat de luchthaven in 2025 wel aan deze vraag kan beantwoorden.

Als luchthavenuitbater is het immers onze opdracht om de baancapaciteit te waarborgen en tijdig de nodige investeringen te doen om aan de vraag van passagiers en luchtvaartmaatschappijen te voldoen2.

Geleidelijke capaciteitsuitbreiding tot 93 bewegingen per uur

Volgens onze berekeningen zullen in alle weersomstandigheden tot 80 bewegingen per uur tegen 2020 en 93 bewegingen per uur tegen 2040 nodig zijn om te kunnen voldoen aan de marktvraag.

Deze berekeningen zijn gebaseerd op de voorspelde gemiddelde Europese groei.

Momenteel ligt de capaciteit op 74 bewegingen per uur. Brussels Airport wil deze capaciteit in 2 stappen optrekken.

Stap 1: Optimaliseren van huidig gebruik

Stap 2: Aanpassen van de huidige baaninfrastructuur

 

 

Om onze reizigers en bedrijven meer connectiviteit te bieden met de rest van de wereld, wil Brussels Airport de capaciteit van haar banen uitbreiden. De luchthaven wil deze capaciteitsuitbreiding realiseren met een evenwichtige aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de behoeften van de economische actoren en van de omwonenden. De luchthaven gaat daarom een brede dialoog aan met alle betrokkenen.

1 Piekcapaciteit is het maximale aantal vliegbewegingen per uur, rekening houdend met de configuratie van de start- en landingsbanen
2 Koninklijk besluit 21/06/2004, art. 4