Bij de luchtvaarttop die dinsdag van start gaat in Canada ligt een voorstel op tafel om Europa’s klimaatbeleid te ondermijnen ten faveure van de luchtvaartindustrie. Wat staat er op het spel?
In Montréal begint dinsdag de luchtvaarttop van ICAO, de burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties. Daar praten landen én de luchtvaartindustrie niet alleen over de veiligheid van vliegtuigen, maar ook over klimaatbeleid.
Waarom? Daar hadden we toch de jaarlijkse klimaattoppen en die andere VN-organisatie voor, het IPCC?
Klopt. Maar de luchtvaart is, net als de scheepvaart, niet als aparte sector opgenomen in het klimaatverdrag van Parijs. ‘Parijs’ stelt alleen als doel dat de temperatuurstijging ruim onder de twee graden moet blijven. Hoe, dat moeten landen zelf uitwerken in hun klimaatplannen. Omdat lucht- en scheepvaart grensoverschrijdend zijn, ligt de invulling van het verdrag van Parijs bij twee aparte VN-organisaties: de IMO (scheepvaart) en ICAO (luchtvaart).
Lees verder op DeMorgen