Het Burgerforum Luchthavenregio pleit
voor een stabiel en rechtszeker kader
dat leidt tot een duurzame ontwikkeling van de luchthaven, zonder uitbreiding
Wat vragen we aan de luchthaven en zijn aandeelhouders?
- Begraaf de uitbreiding- en optimalisatieplannen. Zij zijn niet nodig om de capaciteit te verhogen. Los het probleem Brussel en het piekverkeer op een andere manier op
- Denk niet alleen aan het profijt van uw (buitenlandse) aandeelhouders maar respecteer ook uw buren: ga voor een optimale groei, zonder extra overlast voor mens en natuur
- Ga een bindend engagement aan voor afbouw van lawaai, (ultra-) fijn stof, CO² uitstoot, schadelijke lozingen enz. Enkel zo creëert u draagvlak voor groei bij de omwonenden
- Stop het hoera-verhaal, communiceer eerlijk over uw toekomstplannen, geef geen overoptimistische cijfers over tewerkstelling en over de impact op onze levenskwaliteit
- Geef de burger echte inspraak in uw toekomstplannen. Laat ons niet enkel kiezen tussen de pest en de cholera
Enkele concrete suggesties …
- Maak vliegen tijdens de piekuren duurder, bijvoorbeeld via een veiling van de slots per opbod
- Verbied onmiddellijk de meest lawaaierige en oude vliegtuigen
- Laat tussen 23 en 7 u. enkel de minst lawaaierige vliegtuigen toe en bouw op korte termijn de nachtvluchten helemaal af, zoals in andere, grote Europese luchthavens
- Onderteken een ambitieuze milieuconvenant
- Bouw loodsen voor het proefdraaien
- Gebruik meer gedifferentieerde luchthaventaksen om vliegtuigmaatschappijen aan te zetten tot vlootvernieuwing
- Meet het grond- en luchtgeluid en communiceer de resultaten
- Meet de uitstoot van CO² en (ultra-)fijn stof en communiceer de resultaten
Burgermanifest Luchthaven 2040 [2018]
Naar een gezond evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Voor een gezonde leefomgeving ...
De sterke stijging van de klimaatimpact van de luchtvaart moet stoppen: beperking uitstoot CO² en (ultra-) fijn stof, belasting op kerosine, BTW op vliegtuigtickets,... Gesubsidieerd vliegen is niet langer verantwoord. Overheden en BAC moeten hiertoe concrete engagementen aangaan.
… in Vlaanderen en in Brussel
Door de uitbreiding naar het Oosten, kan Brussel - met z’n boetes - ontweken worden waardoor meer vluchten over Vlaams-Brabant komen. Vlaams-Brabant belasten om Brussel te ontzien, is onaanvaardbaar. Wij vragen daarom uniforme geluidsnormen.
Geen verzwaring van het verkeersinfarct
Extra passagiers, cargo en bedrijven brengen extra verkeer mee in een regio die al geteisterd wordt door files. De luchthavenuitbater rekent op de belastingbetaler om het verkeersinfarct op te lossen, door bijkomende ontsluiting en meer openbaar vervoer. Voor de aandeelhouder de winst, voor de burger de kost. Wij vragen een globaal mobiliteitsplan, geen extra wegverkeer of bijkomende toegangswegen maar meer openbaar vervoer mét financiële inbreng van de luchthaven.
Voor nieuwe jobs, maar komen die er echt?
De luchthaven belooft dubbel zoveel jobs maar realiseerde in het verleden haar eigen voorspellingen niet. En, héél belangrijk, wegen die veronderstelde extra jobs op tegen de maatschappelijke kost ervan? Wij vragen een onafhankelijke doorlichting van de cijfers en een onafhankelijke analyse van de kosten en de baten van het plan 2040.
Voor een maatschappelijk draagvlak
Welke luchthaven willen wij in het drukbevolkte hart van Europa? Waar mensen zich vestigden op basis van de gekende overlast. Evenwicht tussen economie en leefbaarheid vraagt duidelijke keuzes. Een democratisch debat hierover, gestuurd door de overheid in plaats van een internationaal privébedrijf, moet uitmonden in een maatschappelijk gedragen visie. Enkel zo kunnen we komen tot een wettelijk kader dat eindelijk stabiliteit biedt voor iedereen.
Burgerforum Luchthavenregio, januari 2018
http://www.burgerforum-luchthavenregio.be/