12-Puntenplan

Het Burgerforum Luchthavenregio streeft naar een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en de luchtvaart. Hiervoor is een lange termijnstrategie nodig op basis van de 12 onderstaande punten. Lees ze hier of download het hier.

Burgermanifest Luchthaven 2040

Naar een gezond evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Om in de toekomst economisch rendabel te zijn, heeft de luchthaven van Zaventem nood aan duidelijke strategische keuzes, een stabiele regelgeving en een draagvlak bij alle betrokkenen. Draagvlak is enkel mogelijk als de leefbaarheid voor de omwonenden verzekerd blijft. Daarom pleit het Burgerforum voor een duurzame ontwikkeling, met transparante en bindende afspraken over de impact van de luchthaven activiteiten op omgeving, gezondheid en milieu. De luchthaven kan zich ontwikkelen zonder uitbreiding. Lees het volledige burgermanifest.

Boycottende actiecomités, ongewenste burgemeesters en een voorzitter die na een maand opstapt: het nieuwe overlegforum over de uitbreiding van Brussels Airport krijgt langs alle kanten tegenwind.

40 miljoen passagiers per jaar, dubbel zoveel vrachtvervoer en vooral de uitbreiding van de piste 25L: de Strategische Visie 2040 die Brussels Airport in november voorstelde, stootte op veel kritiek. Omdat de jarenlang voorbereide plannen erg gevoelig liggen, kondigde de luchthaven de oprichting van een overlegplatform aan.

In december zouden 60 deelnemers (buurtbewoners, bedrijven en experts) geselecteerd worden, zodat Forum 2040 vanaf januari de plannen van de luchthaven kon bespreken. De interesse was groot: 220 kandidaten meldden zich aan. Als voorzitter trok de luchthaven een grote naam aan: Jan Grauls. De gewezen topdiplomaat diende als adjunct-kabinetschef van koning Albert II en als permanent vertegenwoordiger van België bij de Verenigde Naties. Een ideale verzoeningsfiguur.
Grauls stapt op

Lees verder op Tijd.Be

40 miljoen passagiers per jaar, dubbel zoveel vrachtvervoer en vooral de uitbreiding van de piste 25L: de Strategische Visie 2040 die Brussels Airport in november voorstelde, stootte op veel kritiek. Omdat de jarenlang voorbereide plannen erg gevoelig liggen, kondigde de luchthaven de oprichting van een overlegplatform aan.

In december zouden 60 deelnemers (buurtbewoners, bedrijven en experts) geselecteerd worden, zodat Forum 2040 vanaf januari de plannen van de luchthaven kon bespreken. De interesse was groot: 220 kandidaten meldden zich aan. Als voorzitter trok de luchthaven een grote naam aan: Jan Grauls. De gewezen topdiplomaat diende als adjunct-kabinetschef van koning Albert II en als permanent vertegenwoordiger van België bij de Verenigde Naties. Een ideale verzoeningsfiguur.

Grauls stapt op

Maar eind januari stelde de luchthaven het Forum plots uit tot het tweede kwartaal ‘om het dialoogproces verder te verfijnen’. De eigenlijke reden lag elders. Amper een maand na zijn aanstelling had Grauls de handdoek in de ring gegooid. Volgens insiders voelde de gepensioneerde diplomaat zijn onafhankelijkheid aangetast omdat de luchthaven parallel een extern pr-bureau op Forum 2040 had gezet. Bovendien eiste Grauls dat ook lokale politici in het overlegplatform zouden zetelen.

De luchthaven weigerde aanvankelijk haar overlegplatform open te stellen voor twistende politici. Pas onder druk van boze lokale burgemeesters zwichtte Brussels Airport. De luchthaven stelde het forum voor een tweede keer uit en verweet dat in april in een e-mail aan alle kandidaten de lokale besturen, die hun ‘dringende vraag net na de afsluitdatum’ hadden ingediend. Volgens het uiteindelijke compromis mogen de burgemeesters van de vier aangrenzende gemeenten rond de luchthaven nu toch aanschuiven aan tafel.

Ook de rest van Vlaams-Brabant en Brussel vaardigt een beperkt aantal burgemeesters af. ‘Ik vind dit initiatief hoogst noodzakelijk want je moet toch een draagvlak hebben’, zegt de burgemeester van Wemmel, Walter Vansteenkiste.