De Belgische staat heeft vier maanden om vliegroutes aan te passen. Het is hoog tijd dat de Vlaamse regering haar verantwoordelijkheid neemt en kiest voor dezelfde geluidsnormen als in Brussel, vindt Marc Goethals.
Zijn de Brusselse geluidsnormen te streng? Door het lawaai van vliegtuigen te vergelijken met dat van een grasmachine worden de geluidsnormen en de impact van vliegtuiglawaai op de gezondheid geridiculiseerd. Wie zou kunnen leven met een buurman die elke nacht meerdere keren het gras maait en dat ook iedere dag zonder pauze vanaf 6 tot 23 uur doet? De pieken en de trillingen verklaren dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vliegtuiglawaai als meest hinderlijke vorm van omgevingslawaai bestempelt en dat dure geluidsisolatieprogramma’s weinig of geen invloed hebben op slaapkwaliteit en a priori niet op leefkwaliteit buitenshuis.
Wie? Cardioloog, verbonden aan Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis in Aalst. Woont in Meise.
Wat? De rechter stelt vast dat vliegtuiglawaai in Brussel dag en nacht het leefmilieu en de gezondheid ernstig schaadt. Als de regering de burgers wil beschermen, moet ze stoppen met nachtvluchten tussen 23 en 7 uur.