12-Puntenplan

Het Burgerforum Luchthavenregio streeft naar een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en de luchtvaart. Hiervoor is een lange termijnstrategie nodig op basis van de 12 onderstaande punten. Lees ze hier of download het hier.

Burgermanifest Luchthaven 2040

Naar een gezond evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Om in de toekomst economisch rendabel te zijn, heeft de luchthaven van Zaventem nood aan duidelijke strategische keuzes, een stabiele regelgeving en een draagvlak bij alle betrokkenen. Draagvlak is enkel mogelijk als de leefbaarheid voor de omwonenden verzekerd blijft. Daarom pleit het Burgerforum voor een duurzame ontwikkeling, met transparante en bindende afspraken over de impact van de luchthaven activiteiten op omgeving, gezondheid en milieu. De luchthaven kan zich ontwikkelen zonder uitbreiding. Lees het volledige burgermanifest.
Buurtcomités van de omwonenden rond Brussels Airport hebben 20 maatregelen opgesteld die ervoor moeten zorgen dat het aantal slachtoffers van de geluidshinder met drie kwart vermindert, van 180.000 tot minder dan 50.000. Het pakketje voorstellen - waaronder een taks van 6 euro per passagier bij vertrek en aankomst op de luchthaven - is intussen overgemaakt aan minister van Mobiliteit François Bellot (MR). De maatregelen hebben “geen economische impact”, maken de verenigingen zich sterk.
 
De buurtcomités (Air Libre Brussel, Coeur-Europe, Solidair Tervuren-Overijse en Tervuren-Montgomery) stellen onder meer voor om passagiers een extra ‘omgevingstaks’ aan te rekenen van 6 euro bij aankomst en vertrek, “de prijs voor de directe toegang tot de stad”. Voor cargo-vluchten moet 0,12 euro per kilogram worden betaald. Dat bedrag moet terechtkomen in een fonds voor de schadevergoeding van de omwonenden rond Brussels Airport, dat al in 2000 werd opgericht. Ook moeten alle nachtvluchten worden afgeschaft, tot 7 uur ’s morgens in plaats van 6 - zeker in het weekend -, en moeten cargo-nachtvluchten verplaatst worden naar regionale luchthavens.
 
Lees verder op HLN.be