Brussels Airport moet de bestaande baaninfrastructuur aanpassen om in de toekomst aan de groeiende vraag van passagiers en luchtvaartmaatschappijen tijdens piekuren op de luchthaven te voldoen. In een eerste fase kunnen we de nodige capaciteit bereiken door het huidige baangebruik en procedures te optimaliseren.
Daarna zijn infrastructuuraanpassingen nodig. Onze specialisten hebben daarvoor verschillende opties bestudeerd. Een mogelijke denkpiste was de aanleg van een vierde baan. Deze is na een eerste analyse afgevoerd omdat een vierde start- en landingsbaan een te grote ruimtelijke en sociale impact zou hebben.
Twee andere opties met enkel aanpassingen aan de bestaande banen werden daarom uitgewerkt. Beide scenario’s houden aanpassingen aan baan 07R/25L in en kunnen de capaciteit op de nodige 93 vliegbewegingen per uur brengen.
Beide scenario’s leveren volgende voordelen op
1. Banen 07R/25L en 07L/25R hebben dezelfde capaciteit voor landen en opstijgen.
2. Vliegtuigen kunnen efficiënter aansluiten bij het opstijgen op baan 25L.
3. De baan komt sneller vrij bij het landen op 07R, wat de tijd en de afstand die vliegtuigen afleggen in het luchtruim rondom onze luchthaven vermindert.
Optie A: een verlenging van de taxiweg naast baan 07R/25L
De taxiweg naast baan 07R/25L loopt nu niet tot aan het einde van de baan. Daardoor moet een vliegtuig over de start- en landingsbaan taxiën en 180° draaien. Daardoor moeten vliegtuigen nu langer wachten om de baan op te kunnen en daalt de capaciteit aanzienlijk.
Door het verlengen van de taxiweg over de hele lengte van de start- en landingsbaan kunnen vliegtuigen efficiënter opgelijnd worden voor vertrek op baan 25L. Het punt waarop de vliegtuigen landen en opstijgen blijft ongewijzigd ten opzichte van vandaag.
Optie B: een verlenging van baan 07R/25L met bijhorende taxiweg
Baan 07R/25L kan ongeveer 900 meter naar het oosten verlengd worden. Ook de taxiweg naast de baan wordt tot de volledige lengte van de baan doorgetrokken. Ook hier kunnen vliegtuigen zo efficiënter oplijnen.
Het punt waarop vliegtuigen landen blijft hetzelfde als vandaag, maar het punt waarop vliegtuigen opstijgen schuift met 900 meter op naar het oosten waardoor ze boven het luchthaventerrein hoogte winnen.
Wat is de impact van beide opties op onze omgeving?
Het grootste gedeelte van de benodigde ruimte is reeds eigendom van de luchthaven. De ruimtelijke impact van optie B zal evenwel groter zijn dan de ruimtelijke impact van optie A. De effecten op het luchtgeluid op lange termijn zijn positief voor beide scenario’s. Voor scenario B is het positieve effect groter.
In beide scenario’s neemt het grondgeluid toe in bepaalde gebieden rond de luchthaven. Er zijn echter mogelijkheden voor milderende maatregelen waardoor we de negatieve effecten op grondgeluid mogelijk kunnen neutraliseren.
Onder andere via de open dialoog in het Forum 2040 zullen we vanuit verschillende invalshoeken de technische invulling van beide opties bespreken. Ook mogelijke milderende maatregelen en de daarmee gepaard gaande ruimtelijke impact zullen nader besproken worden.