Dat de luchthaven van Zaventem wil, is duidelijk: meer vluchten. Hoog tijd om ook te luisteren naar wat bewoners en bedrijven in de
omgeving willen, vindt Tom Coppens.
omgeving willen, vindt Tom Coppens.
De plannen voor de uitbreiding van de luchthaven van Zaventem zijn uitgelekt (DS 22 januari). Dat we anno 2018 een term als
'uitgelekt' moeten gebruiken om te beschrijven hoe de luchthaven communiceert met burgers over een strategisch dossier, is
onbegrijpelijk. Ondertussen zouden we toch lessen moeten hebben getrokken uit het verleden. Of het nu de Oosterweelverbinding is,
de uitbreiding van de Antwerpse haven, de aanleg van de Noord-Zuidverbinding in Limburg, Uplace of het Eurostadion: nagenoeg alle
grote infrastructuurprojecten botsen op maatschappelijke weerstand, die vervolgens leidt tot juridische veldslagen en hoog oplopende
politieke en maatschappelijke conflicten.
'uitgelekt' moeten gebruiken om te beschrijven hoe de luchthaven communiceert met burgers over een strategisch dossier, is
onbegrijpelijk. Ondertussen zouden we toch lessen moeten hebben getrokken uit het verleden. Of het nu de Oosterweelverbinding is,
de uitbreiding van de Antwerpse haven, de aanleg van de Noord-Zuidverbinding in Limburg, Uplace of het Eurostadion: nagenoeg alle
grote infrastructuurprojecten botsen op maatschappelijke weerstand, die vervolgens leidt tot juridische veldslagen en hoog oplopende
politieke en maatschappelijke conflicten.
Lees verder op Standaard.be
Tom Coppens - Standaard Corelio