Eind 2016 presenteerde Brussels Airport Company de uitbreidingsplannen voor de luchthaven van Zaventem. Eén van de mogelijke scenario’s uit de visienota voor 2040 is een verlenging van piste 25L met bijna 900 meter. De grootste impact is er indien zowel de taxiweg als de startbaan verlengd zouden worden. De burgemeesters van Steenokkerzeel en Kortenberg hebben in de krant hun zorgen geuit omtrent de leefbaarheid voor omwonenden. Het vooruitzicht van een vier kilometer lange en 18 meter hoge geluidsmuur versterkt de ongerustheid nog. Ook voor Boerenbond en Landelijke Gilden zijn de plannen onaanvaardbaar.
“Het gehucht Humelgem mag geen tweede Doel worden”, zei burgemeester Kurt Ryon van Steenokkerzeel in de krant. Afhankelijk van het type geluidsbuffer dat men zou gebruiken, zouden er 22 huizen onteigend worden en 100 hectare landbouwgebied verdwijnen. Ryon stelt zich vragen bij de leefbaarheid van het dorp als er een pak huizen onteigend moeten worden en er dwars door het dorp een geluidsmuur van 18 meter hoog komt. “De luchthaven geeft zelf aan dat er een verdubbeling van het geluid bijkomt, dus 4 decibel meer geluid.”
Een verlenging van de startbaan met 900 meter is vooral bedoeld om de vliegtuigen meer hoogte te laten winnen wanneer ze boven Zaventem en Brussel vliegen. “Het zou een enorme aantasting betekenen van het waardevolle landbouwgebied, één van de laatste grote open ruimtes tussen Brussel en Leuven. Er zou 100 hectare landbouw verdwijnen en de leefbaarheid van de kernen van Steenokkerzeel, Erps-Kwerps en Nederokkerzeel zou zwaar onder druk komen te staan. Voor Boerenbond en Landelijke Gilden is dat onaanvaardbaar, “te meer omdat de startbaanverlenging enkel op tafel ligt om te voldoen aan de strengere Brusselse geluidsnormen”.
Bron: Boer&Tuinder / Het Nieuwsblad