12-Puntenplan

Het Burgerforum Luchthavenregio streeft naar een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en de luchtvaart. Hiervoor is een lange termijnstrategie nodig op basis van de 12 onderstaande punten. Lees ze hier of download het hier.

Burgermanifest Luchthaven 2040

Naar een gezond evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Om in de toekomst economisch rendabel te zijn, heeft de luchthaven van Zaventem nood aan duidelijke strategische keuzes, een stabiele regelgeving en een draagvlak bij alle betrokkenen. Draagvlak is enkel mogelijk als de leefbaarheid voor de omwonenden verzekerd blijft. Daarom pleit het Burgerforum voor een duurzame ontwikkeling, met transparante en bindende afspraken over de impact van de luchthaven activiteiten op omgeving, gezondheid en milieu. De luchthaven kan zich ontwikkelen zonder uitbreiding. Lees het volledige burgermanifest.
'Er moet een evenwichtige spreiding zijn, het kan niet zijn dat alles richting Vlaanderen wordt verschoven.' Dat is het standpunt van de Vlaamse Regering over de uitbreidingsplannen van de luchthaven in Zaventem, zegt Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V).
 
Schauvliege antwoordde dat op een parlementaire vraag van Bart Nevens (N-VA) over de plannen van de luchthaven.
Tegen 2040 wil Brussels Airport het aantal passagiers optrekken van 23 miljoen naar 40 miljoen. Mogelijk wordt daarvoor startbaan 25L verlengd met 900 meter, krijgt ze er een taxibaan bij en wordt ze omringd door een geluidsmuur van 4 kilometer lang en 18 meter hoog. Dat zien onder meer de gemeenten Steenokkerzeel en Erps-Kwerps hoegenaamd niet zitten.
 
'Er is nog geen aanvraag tot vergunning en er werd nog geen concreet plan voorgelegd aan Vlaanderen, laat staan besproken met Vlaanderen', zei Schauvliege. 'De plannen, als die er zouden zijn, moeten uiteraard passen binnen het huidige planologische kader. Als dat niet zo is, kan er ook geen sprake zijn van een vergunning, tenzij er een nieuw planningsinitiatief zou worden genomen.'
 
Lees verder op Knack.be