De topmannen van KLM en Schiphol zijn het eens: als Lelystad Airport niet snel uitbreidt, dan moet Schiphol door haar plafond heen. Geertje van Hooijdonk stelt dat uitbreiding van Lelystad sowieso niet nodig is.
De discussie over Lelystad Airport komt in een heel nieuw daglicht te staan als je kijkt naar de cijfers over korte vluchten. In een rapport op de site van Schiphol staat namelijk dat in 2016 66.000 korte vluchten werden uitgevoerd. Kort is in dit geval niet verder dan 500 kilometer. Daar binnen vallen populaire bestemmingen als Parijs, Frankfurt en Londen.
Vliegen is schadelijk voor de luchtkwaliteit, zorgt voor geluidsoverlast en is niet goed voor het klimaat. Dat geldt ook voor korte vluchten. De luchtvaartsector denkt dat Schiphol tegen haar grenzen op loopt. Het wordt tijd voor omdenken: Schiphol is niet te klein, er wordt te veel gevlogen. Het goede nieuws aan de cijfers over korte vluchten is, dat die korte vluchten prima vervangen kunnen worden door een comfortabele treinreis.
Door het klimaatverdrag van Parijs zal er in de toekomst minder gevlogen gaan worden. Investeren in een vliegveld dat over tien tot twintig jaar weer gesloten moet worden, is dus onlogisch. Het is veel slimmer om dat geld te gebruiken om van Schiphol Airport, Schiphol International Trainhub te maken. Zorg voor goede treinverbindingen vanuit Schiphol naar de rest van Europa. Dan is de uitbreiding van Lelystad Airport en alle discussie helemaal niet nodig.
In de uitbreidingsplannen voor Lelystad staat dat er 45.000 vluchten bij mogen komen. Dus, zo wordt gezegd, om de verwachte groei van Schiphol op te vangen, is een andere luchthaven nodig die 45.000 vluchten van Schiphol ‘overneemt’. De luchtvaartsector laat daar mee een tunnelvisie zien: ‘Het vliegveld is te klein, dus hebben we een nieuw vliegveld nodig’.
Omdenken
Vliegen is schadelijk voor de luchtkwaliteit, zorgt voor geluidsoverlast en is niet goed voor het klimaat. Dat geldt ook voor korte vluchten. De luchtvaartsector denkt dat Schiphol tegen haar grenzen op loopt. Het wordt tijd voor omdenken: Schiphol is niet te klein, er wordt te veel gevlogen. Het goede nieuws aan de cijfers over korte vluchten is, dat die korte vluchten prima vervangen kunnen worden door een comfortabele treinreis.
De cijfers laten zien dat de geplande uitbreiding van Lelystad of de groei van Schiphol volstrekt overbodig zijn. Als alle vluchten van minder dan 500 kilometer vervangen worden door treinritten, verdwijnen er zomaar 66.000 vluchten van de vertrekborden op Schiphol. De 45.000 vluchten die Lelystad zou kunnen overnemen, worden daarbij ruimschoots overtroffen.
We kunnen dus Schiphol meer ruimte geven en de groei van het vliegverkeer afremmen. En dat zonder een uitbreiding van Lelystad Airport. We moeten ons niet laten verleiden tot discussies over aanvliegroutes, MER-gebied en geluidscontouren. We kunnen onze tijd en energie beter steken in het uitbreiden van het internationale treinverkeer.
Trainhub
Door het klimaatverdrag van Parijs zal er in de toekomst minder gevlogen gaan worden. Investeren in een vliegveld dat over tien tot twintig jaar weer gesloten moet worden, is dus onlogisch. Het is veel slimmer om dat geld te gebruiken om van Schiphol Airport, Schiphol International Trainhub te maken. Zorg voor goede treinverbindingen vanuit Schiphol naar de rest van Europa. Dan is de uitbreiding van Lelystad Airport en alle discussie helemaal niet nodig.
Geertje van Hooijdonk, hoofd programma’s Natuur & Milieu