PAUL PEETERS (ONDERZOEKER HOGESCHOOL NHTV, BREDA)
De vraag naar vluchten blijft in alle opties hoger dan de capaciteit van de luchthaven. Schiphol mag op dit moment al niet verder groeien en tikt het plafond aan van het maximaal aantal vluchten. In het scenario waarbij er alsnog een daling zou zijn van het aantal passagiersaantallen betekent dat niet dat er automatisch ook minder vliegtuigbewegingen zouden zijn: de vrijgekomen plekken worden volgens de onderzoekers overgenomen door vrachtbedrijven. In de onderzochte variant waarbij juist de cargosector een zwaardere heffing zou mogen ophoesten, is er dan weer een groei in het aantal reizigers te verwachten.
Ook het extra belasten van korte afstanden, bijvoorbeeld voor vluchten binnen Europa, heeft ook een averechts effect. De verwachting is dat vakantiegangers door de kleine prijsverschillen eerder in de verleiding komen om een verre reis te boeken. Ze blijven dus vliegen.
Paul Peeters, vliegtuigbouwkundig ingenieur en onderzoeker aan de Academie voor toerisme van hogeschool NHTV in Breda, gelooft niet dat de groei van de sector met de gebruikelijke middelen valt te te beteugelen. Hij promoveerde eerder al met een gelijkaardige studie omtrent de vervuilende eigenschappen van het vliegverkeer. Zonder rigoureuze ingrepen vliegen we eind deze eeuw vijftien maal zoveel reiskilometers als nu. De luchtvaart zal tot het eind van deze eeuw zijn uitstoot bijna vervijfvoudigen. We moeten af van onze vliegverslaving, al is dat makkelijk gezegd dan gedaan. De luchtvaarteconomie is immens, elk ingrijpen komt met massaal banenverlies en de toegevoegde waarde in louter economische terminologie ook.