12-Puntenplan

Het Burgerforum Luchthavenregio streeft naar een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en de luchtvaart. Hiervoor is een lange termijnstrategie nodig op basis van de 12 onderstaande punten. Lees ze hier of download het hier.

Burgermanifest Luchthaven 2040

Naar een gezond evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Om in de toekomst economisch rendabel te zijn, heeft de luchthaven van Zaventem nood aan duidelijke strategische keuzes, een stabiele regelgeving en een draagvlak bij alle betrokkenen. Draagvlak is enkel mogelijk als de leefbaarheid voor de omwonenden verzekerd blijft. Daarom pleit het Burgerforum voor een duurzame ontwikkeling, met transparante en bindende afspraken over de impact van de luchthaven activiteiten op omgeving, gezondheid en milieu. De luchthaven kan zich ontwikkelen zonder uitbreiding. Lees het volledige burgermanifest.
Singapore Airlines verhuist eind oktober zijn vrachtactiviteiten van Schiphol naar Brussels Airport, ondanks de geluidsboetes. De luchtvaartmaatschappij zal drie à vier extra vluchten per week uitvoeren vanuit Zaventem, zo schrijft De Tijd. Ook Luik profiteert van het vluchtenplafond in Amsterdam. Een Russische cargomaatschappij verhuist een deel van de activiteiten naar Luik.

De reden van de verhuizingen is de begrenzing van de vliegbewegingen op Schiphol tot 500.000 per jaar, waardoor de luchthaven 37 van zijn 150 wekelijkse vrachtvluchten op korte termijn moest schrappen.
Singapore Airlines Cargo kiest er daarom voor om te verhuizen naar Zaventem. Dat is opmerkelijk, want de vrachtmaatschappij is een van de slachtoffers van de nultolerantie voor geluidsinbreuken die de Brusselse regering begin dit jaar invoerde. Omdat de Singaporezen met zware Boeing 747-toestellen vliegen, kregen ze al een hoop geluidsboetes en werden ze dan ook genoemd als een van de bedrijven die een vertrek uit Zaventem overwegen.

Lees verder op HLN.be