Persbericht 18/10/2018
Burgerforum Luchthavenregio Zaventem stuurt aan op dringend overleg naar Nederlands model.
Een duurzame toekomst voor luchthavens: zo gebeurt het in Nederland.
Burgerforum Luchthavenregio dringt aan op dringend overleg naar aanleiding van de conclusies en
resultaten van het Curieuze Neuzen-onderzoek bij 20.000 Vlaamse burgers.
Ook na de lokale verkiezingen blijft het lawaai en het fijn stof onze dorpen, steden, scholen en natuur
teisteren. Curieuze Neuzen heeft nu ook duidelijk in kaart gebracht hoe slechte luchtkwaliteit onze
gezondheid en die van onze kinderen in gevaar brengt. Naast het wegverkeer blijft de snelgroeiende
luchtvaartsector een belangrijke bron van milieu- en geluidsoverlast.
De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat 3 miljoen mensen in Europa blootgesteld zijn aan vlieglawaai
overdag en 1.2 miljoen mensen aan vlieglawaai ‘s nachts. De WGO raadt trouwens aan om geluidsuitstoot
veroorzaakt door vliegtuigen overdag en ’s nachts te limiteren. Vliegen is daarenboven de meest klimaatintensieve
manier van transport en één van de snelst groeiende bronnen van broeikasgassen (+ 40% tussen
2014 en 2035).
Het Burgerforum Luchthavenregio stuurt daarom aan op een dringende aanpak naar Nederlands model,
waar de overheid in samenspraak met de burgerbeweging op 5 november aanstaande op 9 locaties
bijeenkomsten organiseert om mee te denken over de toekomst van de luchtvaart. Op elke locatie zullen
telkens honderd vertegenwoordigers van overheden, bedrijfsleven, luchtruimgebruikers, inwoners en
maatschappelijke organisaties discussiëren over de toekomst van de luchtvaart en de luchthavens in
Nederland. De verantwoordelijke (Nederlandse) minister zal de resultaten delen met het parlement en
opnemen in de luchtvaartnota 2020-2050 en bij de herziening van het luchtruim.
Het Burgerforum, dat bewonersgroepen en actiecomités uit omliggende gemeenten van de luchthaven van
Zaventem groepeert, hekelt intussen het gebrek aan initiatief van (Belgisch) Minister Bellot wat betreft het
opzetten van een dialoog met alle betrokkenen en beleidsniveaus rond de luchthaven om tot een breed
gedragen oplossing te komen voor de luchthaven van Zaventem. Op die manier moet tevens een
langetermijnvisie uitgewerkt worden voor alle luchthavens in ons land. Een wettelijk kader moet zekerheid
en stabiliteit garanderen. Een globaal mobiliteitsplan moet meer en slimmer investeren in andere
vervoersvormen dan vliegtuig en wegverkeer, o.m. door vluchten onder de 500 km te vervangen door betere
trein- en busverbindingen, alsook in een betere connectiviteit tussen de luchthavens.
Om de toekomst van de luchthaven(s) en de omwonenden niet langer in het ongewisse te laten stelt het
Burgerforum dan ook op constructieve wijze voor om de dialoog in te zetten op basis van het 12-puntenplan
dat zij eerder dit jaar overlegde met de gemeentebesturen uit Kortenberg, Steenokkerzeel, Kampenhout,
Herent, Zaventem en Wezembeek-Oppem en intussen ook doorstuurde aan minister Bellot. Dat 12-
puntenplan biedt een constructief alternatief voor de sterk gecontesteerde plannen van luchthavenuitbater
BAC (volledig plan zie www.burgerforum-luchthavenregio.be).
Het Burgerforum Luchthavenregio streeft naar een duurzame ontwikkeling van de luchthaven van Zaventem
waarbij leefbaarheid hand in hand gaat met economie.