OPINIE Jonas Van der Slycken
Doctorandus in de ecologische economie aan de Universiteit Gent en lid van denktank Minerva.
Doctorandus in de ecologische economie aan de Universiteit Gent en lid van denktank Minerva.
'Het is hoopgevend dat de uitbreiding van de luchthaven van Zaventem niet halsoverkop kan en zal plaatsvinden', schrijft Jonas Van der Slycken van denktank Minerva.
Begin deze week berichtten de Vlaamse kranten over de toekomstplannen van Brussels Airport. Om tegen 2040 haar huidige capaciteit van 23 miljoen passagiers te vermeerderen tot 40 miljoen wil ze een piste verlengen, een nieuwe taxibaan aanleggen en een 18m hoge en 4 km lange geluidwerende muur bouwen.
Lees verder op Knack.be
Deze expansie gaat echter ten koste van de omwonenden in Hulegem en Erps-Kwerps. In het slechtste scenario zullen 22 gezinnen onteigend worden van hun woning. Blijvers, niet getroffen door de onteigeningen, riskeren meer luchtverkeer te moeten verwerken terwijl Brusselaars via deze uitbreiding langs Vlaamse kant, ingegeven door de strenge Brusselse geluidsnormen, ontzien worden. Verder wordt duidelijk dat de luchthaven voor heel wat jobs zorgt. Een luchthavendirecteur liet deze week in De Standaard optekenen dat deze uitbreiding de toekomst van de luchthaven en haar directe en indirecte werknemers zou moeten veiligstellen. Toch is het opmerkelijk dat in alle talen gezwegen wordt over de ware maatschappelijke gevolgen van een dergelijke expansie.